·

·

miércoles, 6 de noviembre de 2013

LA FUNCIÓ DE L'ESCOLA I EL SISTEMA EDUCATIU

Després de l'exposició del professor dels articles i de traure com a idees importants el valor de l'educació obligatòria i la crítica a aquesta, la sessió de hui s'ha centrat fonamentalment en les funcions del sistema educatiu però sobre tot en les funcions de l'escola, els seus mecanismes de socialitizació i les contradiccions que es presenten al parlar del procés de socialització.

Les funcions principals del sistema educatiu són, en primer lloc, transmetre la cultura que s'adquereix amb l'educació a les generacions posteriors, perquè puguen estar formades sobre els canvis i tenir unes tradicions i costums com tots tenim, en segon lloc diem que el sistema educatiu funciona com una eina que ajuda a que les persones es desenvolupen, aleshores diem que quan hi ha persones que accedeixen al sistema educatiu en sí, l'escola és l'encarregada de compensar la desigualtat a la que s'arriba en aquestes situacions. Avuí dia anem cap una situació en la que poc a poc disminuirà la movilitat social que ha hagut sempre, és a dir, les persones canvien de situacions socials.

Parlant ara de les funcions de l'escola, ens preguntem una qüestió que es planteja com a certa en alguns casos però que en realitat no ho és, si l'escola és igual per a tots teòricament i uns fracassen i els altres triomfen, com ens expliquem el fracàs? Serà culpa dels alumnes?  A eixa resposta podem dir que el sistema educatiu moltes vegades legitima les diferències socials.

En aquesta societat en la que vivim tots hem de competir per arribar al millor i per ser el millor perquè estem influenciats per les regles imposades des de sempre, en realitat, un tema que s'ha debatit a la sessió d'avuí amb diferents respostes i opinions ha sigut que la competitivitat no s'ha de ensenyar als xiquets quan començen primària per arribar a ser el millor o xafar al company per trau-re la millor nota, perquè en realitat no volem una societat així malgrat que siga en la que vivim, volem una societat en la que valga sols la motivació i els límits que es posa cadascú per seguir endavant i que es lleve la competició entre iguals i el deixar al company per baix sempre que es puga.

Els mecanismes que s'utilitzen al sistema educatiu també és un punt important que s'ha de conèixer, diem que com hem comprovat de sempre se'ns presenta una organització i diferent selecció de diversos continguts per ser estudiats, sempre s'elegeixen els objectius i els continguts iguals i mai es canvia ja que el pròpi sistema els posa i al mateix temps els lleva.

Com he nomenat al principi un dels temes també tractats hui i de gran valor entre altres són les contradiccions que es generen al procés de socialització ja que l'escola és un espai viu d'interaccions i no tots els professors pensen igual ni tenen la mateixa meteodologia a seguir.
Dins d'aquestes contradiccions es reclama una societat participativa i al mateix temps es demana que siguem submisos al sistema econòmic en el que vivim, però quan parlem de participació és important planificar fins quan es pot participar i com s'ha de fer.

Per últim, iniciant canvis per afegir la convivència i l'educació emocional que generarà una educació millor dins del sistema educatiu com a opinió, tanquem la valoració i exposició d'questa sessió amb la frase de Beinstenin: 

"La escola té que convertir-se en una comunitat de vida"


Héctor Pérez Payá


No hay comentarios:

Publicar un comentario